22.12.2012

IMPK

  Byłem na spotkaniu opłatkowym pracowników szkoły i emerytowanych nauczycieli w lokalu Przedzamcze.
Miła atmosfera, dobre dania i rozmowy na różne tematy. Aż padło pytanie skierowane do mnie, czy nie wiem kiedy zostanie otwarte Interaktywne Muzeum Państwa Krzyżackiego. To pytanie wywołało u mnie
niezdrową emocję. Dlaczego? Po pierwsze nie wiem kiedy i nie bardzo mnie to interesuje. Po drugie, do samej idei  i sposobu jej realizacji  od początku byłem i jestem krytycznie nastawiony.
Teraz ja zadaję pytania, tylko nie wiem do kogo je skierować.
Kto był autorem takiego pomysłu? Jakie argumenty przemówiły za takim pomysłem? Dlaczego w ratuszu?
Jestem za utworzeniem muzeum w Działdowie, ale muzeum związanego z naszym regionem. Przed wojną było w Działdowie muzeum, a tyle lat po wojnie nie ma woli by je reaktywować. 
  Zadaniem  muzeum (zgodnie z ustawą z 21 listopada 1996 o muzeach) jest: 
1. Gromadzenie zabytków.
2. Katalogowanie i naukowe opracowanie zbiorów.
3. Zabezpieczanie i konserwacja zabytków.
4. Wystawy czasowe.
5. Organizowanie badań i ekspedycji naukowych.
6. Prowadzenie działalności edukacyjnej i artystycznej.
7. Prowadzenie działalności wydawniczej.
  Interaktywne muzeum nie będzie realizować głównych zadań jakie spoczywają na instytucji muzealnej.
Wniosek jest taki, że z założenia coś co tworzone jest w ratuszu nie ma prawa nazywać się muzeum gdyż nie będzie zajmować się zabytkami. Tyle co do interaktywności.
   Pomysł by poświęcić muzeum Krzyżakom jest naganny. Równie dobrze można by stworzyć muzeum Armii Czerwonej, przecież ona też miała wpływ na naszą historię, a Wehrmacht tak jak Krzyżacy miał wpływ na rozwój cywilizacyjny. Dodatkowo przeznaczenie na ten cel ratusza miejskiego, który zawsze był siedzibą aktualnej władzy w mieście obraża mnie jako Polaka i mieszkańca Działdowa.
  Argument, że można było pozyskać pieniądze nie jest żadnym usprawiedliwieniem.
Mamy zamek, dom Krzyżaków i tam w ramach muzeum powinna być urządzona ekspozycja poświęcona Krzyżakom ale w ramach muzeum  historii Ziemi Działdowskiej.

  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz